+25
+27°
+14°
Gdynia
Środa, 08

październik______________________________________ Przygotowanie do bierzmowania

 

DO MŁODZIEŻY GIMNAZJALNEJ KLAS III

SŁOWA ZACHĘTY

 

Dziewczęta i Chłopcy!

 We wrześniu zostało wznowione Wasze przygotowanie do Sakramentu Bierzmowania.

Jest to – jak wiecie: 

1. Przygotowanie dalsze realizowane nieustannie poprzez Wasz udział w  lekcjach religii w szkole.

2.   Przygotowanie bliższe odbywa się przy parafii w każdą niedzielę:

- podczas Zgromadzenia Eucharystycznego

- oraz poprzez comiesięczny Sakrament pokuty i pojednania (Pierwsze piątki).

3.  Przygotowanie bezpośrednie - to spotkania niedzielne w salce katechetycznej.

ks. Piotr i ks. Tomasz

 

* * * * *

 

SŁOWO KSIĘDZA BISKUPA

do kandydatów przygotowujących się do bierzmowania i ich rodziców

 

UŚWIĘCAJĄCE ZADANIE KOŚCIOŁA

 

ZWIĄZEK BIERZMOWANIA Z WTAJEMNICZENIEM CHRZEŚCIJAŃSKIM

 

Obok łączności chrztu z bierzmowaniem Kościół podkreśla także ścisły związek trzech sakramentów inicjacji chrześcijańskiej: chrztu, bierzmowania i Eucharystii. Szczególny nacisk położył na ten związek Sobór Watykański II. Zalecił w „Konstytucji o Liturgii" zmianę obrzędu bierzmowania, aby dzięki temu jasno uwydatnił się „ścisły związek tego sakramentu z całym wtajemniczeniem chrześcijańskim" (71).

Soborowe zalecenie zrealizował papież Paweł VI. W swej „Konstytucji Apostolskiej o sakramencie bierzmowania" z 15. 08. 1971 r. papież uczy, że „wierni, odrodzeni przez chrzest, zostają umocnieni przez sakrament bierzmowania i w Eucharystii otrzymują pokarm życia wiecznego. W ten sposób przez sakramenty chrześcijańskiego wtajemniczenia w coraz większym stopniu osiągają skarby życia Bożego i postępują w doskonałej miłości".

Konstytucja zawiera też biblijne uzasadnienie tej prawdy. Podkreśla się w niej, że, według Nowego Testamentu, Duch Święty towarzyszył Chrystusowi w wypełnianiu urzędu mesjańskiego (por. Mk l, 10; J l, 32; Łk 4, 17—21; Łk 12, 12).

Chrystus obiecał zesłanie Ducha Świętego (por. J 15, 26; J 14, 16; J 15, 26; Łk 24, 49; Dz l, 8). Nastąpiło to w święto Pięćdziesiątnicy (por. Dz 2, 4—18). „Wtedy zostali ochrzczeni ci, którzy uwierzyli w nauczanie Apostołów, i otrzymała dar Ducha Świętego (Dz 2, 38). Od tego czasu Apostołowie wypełniając wolę Chrystusa, przez Wkładanie rąk udzielali neofitom daru Ducha Świętego, który uzupełniał łaskę chrztu (por. Dz 8, 15—17, 19, 5 nn)... To Wkładanie rąk w tradycji katolickiej słusznie uznaje się za początek sakramentu bierzmowania, który uwiecznia w Kościele łaskę Zielonych Świąt.

Stąd staje się jasne znaczenie bierzmowania dla wtajemniczenia chrześcijańskiego, przez które wierni „jako członki żywego Chrystusa zostają wcieleni i upodobnieni do Niego przez chrzest, bierzmowanie i Eucharystię" (DM 36).

Na chrzcie neofici otrzymują odpuszczenie grzechów, przybranie za dzieci Boże oraz znamię Chrystusa, przez którego zostają włączeni do Kościoła i stają się uczestnikami kapłaństwa swojego Zbawiciela (por. l P 2,5 i 9).

Przez sakrament bierzmowania odrodzeni na chrzcie otrzymują jako niewysłowiony Dar samego Ducha Świętego, który ich umacnia w szczególny sposób, a naznaczeni znamieniem tego sakramentu „w sposób doskonalszy wiążą się z Kościołem i w ten sposób jeszcze ściślej są zobowiązani, jako prawdziwi świadkowie Chrystusa, do szerzenia i bronienia, wiary słowem i uczynkiem" (KK 11).

W końcu bierzmowanie wiąże się z Najświętszą Eucharystią, ponieważ wierni już ochrzczeni i bierzmowani, włączają się całkowicie w Ciało Chrystusa przez uczestnictwo w Eucharystii" (por. DK 5).(Por. tekst Konstytucji Pawła VI).

Należy podkreślić, iż teologiczną podstawą jedności sakramentów wtajemniczenia jest fakt, że wszystkie one wprowadzają człowieka we właściwy sobie sposób w tajemnicę paschalną śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Już w sakramencie chrztu działa Duch Święty zgodnie ze słowami Jezusa odrodzeniu z wody i Ducha Świętego. To działanie Ducha Bożego wyraża się następnie w sakramencie bierzmowania, które Tradycja określa jako pieczęć Ducha. Także Eucharystia dokonuje się mocą Ducha Świętego, którego wzywamy z prośbą o przeistoczenie darów i o zjednoczenie tych wszystkich, którzy je będą spożywali.

Wszystkie trzy sakramenty budują Kościół, prowadząc do pełnego uczestnictwa we wspólnocie wierzących. Są podstawą i znakiem życia chrześcijańskiego, jako świadectwa dawanego Chrystusowi. Zobowiązująca moc chrztu i jego ciągły wpływ trwa przez całe życie chrześcijanina. Sakrament Eucharystii i sakrament bierzmowania stanowią aktualizację i przypieczętowanie sakramentu chrztu oraz czynnik rozwoju chrześcijańskiego życia, które tamten sakrament zapoczątkował.

Nowy Kodeks Prawa Kanonicznego uwzględnił naukę soborową, dając temu wyraz także w nauce o sakramentach. Kodeks określa sakrament bierzmowania następująco: „Sakrament bierzmowania, który wyciska charakter i przez który ochrzczeni, postępując na drodze chrześcijańskiego wtajemniczenia, są ubogacani darem Ducha Świętego i doskonalej łączą się z Kościołem, umacnia ich i ściślej zobowiązuje, by słowem i czynem byli świadkami Chrystusa oraz szerzyli wiarę i jej broniła" (kan. 879; por. KK 11).

 

(z książki „Sakrament bierzmowanie” Ks.Biskup  Z.Pawłowicz)

 

 

 

Czas ucieka, wieczność czeka...