o - Parafia Świętej Rodziny

Idź do spisu treści

Menu główne:

o

 

Orędzie papieża Franciszka
na Świat
owy dzień Misyjny
23 października 2016 roku


Kościół misyjny – świadek miłosierdzia

Drodzy Bracia i Siostry!
Przeżywany   przez   Kościół   Nadzwyczajny   Jubileusz   Miłosierdzia   
rzuca  szczególne  światło  również  na  Światowy  Dzień  Misyjny  2016:  
zaprasza nas do spojrzenia na misję
ad gentes
jako wspaniałe, ogrom-
ne  dzieło  miłosierdzia,  zarówno  wobec  ducha,  jak  i  wobec  ciała.  
W istocie w tym Światowym Dniu Misyjnym wszyscy jesteśmy zapro
szeni  do  „wyjścia”  jako  uczniowie-misjonarze,  oddając  na  tę  służbę  
swoje  talenty,  swoją  kreatywność,  swoją  mądrość  i  doświadczenie,  
aby  nieść  orędzie  Bożej  czułości  i  współczucia  całej  rodzinie  ludzkiej.  
Na mocy nakazu misyjnego Kościół troszczy się o tych, którzy nie znają
Ewangelii, bo pragnie, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i doświad-
czyli  miłości  Pana.  „Misją  Kościoła  jest  głoszenie  miłosierdzia  Boga,  
bijącego serca Ewangelii” (Bulla
Misericordiae vultus
, 12) i głoszenie go
w  każdym  zakątku  ziemi,  aby  dotarło  do  każdej  kobiety,  mężczyzny,  
osoby starszej, człowieka młodego i dziecka.
Czuła troska
Miłosierdzie  budzi  w  sercu  Ojca  głęboką  radość,  gdy  spotyka  każ-
dego człowieka. Od samego początku zwraca się On również serdecz-
nie  do  tych  najsłabszych,  ponieważ  Jego  wielkość  i  moc  objawiają  
się właśnie w zdolności utożsamiania się z maluczkimi, odrzuconymi,
uciskanymi  (por.  Pwt  4,  31;  Ps  86,  15;  103,  8;  111,  4).  Jest  On  Bogiem  
łagodnym,  wrażliwym,  wiernym.  Staje  się  bliskim  dla  osób  potrzebu-
jących,  aby  być  bliskim  dla  wszystkich,  a  zwłaszcza  ubogich.  Z  czułą  
troską angażuje się w ludzką rzeczywistość, tak jakby to uczynili ojciec
i matka w życiu swoich dzieci (por. Jer 31, 20). Termin używany w Biblii
na  określenie  miłosierdzia  odsyła  do  matczynego  łona:  a  zatem  do  
miłości  matczynej  wobec  dzieci,  tych  dzieci,  które  będzie  ona  miło
wała  zawsze,  w  każdych  okolicznościach,  niezależnie  od  tego,  co  się  
stanie, gdyż są owocem jej łona. Jest to również istotny aspekt miłości,
jaką  Bóg  żywi  wobec  wszystkich  swoich  dzieci,  a  szczególnie  wobec  
członków  ludu,  który  zrodził,  a  który  pragnie  nakarmić  i  wychować:  
w obliczu ich słabości i niewierności Jego serce wzdryga się i rozpalają
się Jego wnętrzności (por. Oz 11, 8). A przecież jest On miłosierny dla
wszystkich, Jego miłość jest dla wszystkich ludów, a Jego czuła troska
obejmuje wszystkie stworzenia (por. Ps 144, 8-9).
Bezinteresowny dar dobroci
Miłosierdzie  znajduje  swój  najwznioślejszy  i  najpełniejszy  wyraz  we  
Wcielonym Słowie. Ono objawia oblicze Ojca bogatego w miłosierdzie,
„mówi o nim i tłumaczy je poprzez porównania i przypowieści, ale nade
wszystko  sam  je  wciela  i  uosabia”  (Jan  Paweł  II,  
Dives  in  misericordia
,
2).  Przyjmując  i  naśladując  Jezusa  przez  Ewangelię  i  sakramenty,  wraz  
z  działaniem  Ducha  Świętego,  możemy  stać  się  miłosiernymi  jak  nasz  
Ojciec Niebieski, ucząc się kochać tak, jak On nas kocha i czyniąc z nasze
go życia bezinteresowny dar, znak Jego dobroci (por.
Misericordiae vul-
tus
,  3).  Kościół  jako  pierwszy  pośród  rodzaju  ludzkiego  jest  wspólnotą,  
która  żyje  dzięki  miłosierdziu  Chrystusa:  zawsze  czuje  się  strzeżony  
i wybrany przez Niego z miłością miłosierną, a z tej miłości czerpie styl
swego posłannictwa, żyje nią i ukazuje ją narodom w pełnym szacunku
dialogu ze wszystkimi kulturami i przekonaniami religijnymi.
K
obiece oblicze Kościoła
O  tej  miłości  miłosiernej  świadczy,  podobnie  jak  w  pierwszych  
wiekach  doświadczenia  eklezjalnego,  wielu  mężczyzn  i  wiele  kobiet  
każdego  wieku  i  stanu  społecznego.  Wymownym  znakiem  macie
rzyńskiej  miłości  Boga  jest  znaczna  i  wciąż  rosnąca  obecność  kobiet  
w świecie misyjnym. Kobiety, osoby świeckie i konsekrowane, a dzisiaj
także  niemało  rodzin,  realizują  swoje  powołanie  misyjne  w  różnych  
formach:  od  bezpośredniego  głoszenia  Ewangelii  do  służby  charyta-
tywnej.  Obok  dzieła  ewangelizacyjnego  i  sakramentalnego  misjona-
rzy, kobiety i rodziny często lepiej rozumieją problemy ludzi i potrafią
stawić im czoło w sposób odpowiedni, a czasami całkiem nowy: trosz-
cząc  się  o  życie,  zwracając  większą  uwagę  na  osoby  niż  na  struktury  
oraz angażując wszelkie zasoby ludzkie i duchowe w budowanie har
monii,  relacji,  pokoju,  solidarności,  dialogu,  współpracy  i  braterstwa,  
zarówno  w  dziedzinie  relacji  międzyludzkich,  jak  i  szerszej  –  życia  
społecznego i kulturalnego, a zwłaszcza opieki nad ubogimi.
Macierzyńska posługa miłosierdzia
W   wielu   miejscach   ewangelizacja   bierze   początek   z   działalno
ści  edukacyjnej,  której  dzieło  misyjne  poświęca  wysiłek  i  czas,  jako  
ewangeliczny  miłosierny  gospodarz  winnicy  (por.  Łk  13,  7-9;  J  15,  
1),  cierpliwie  oczekując  owoców  po  latach  powolnej  formacji;  w  ten  
sposób  rodzą  się  ludzie  zdolni  do  ewangelizacji  i  potrafiący  sprawić,  
że Ewangelia dociera tam, gdzie nikt nie spodziewałby się jej realiza-
cji.  Kościół  może  być  określony  jako  „matka”  także  przez  tych,  którzy  
mogliby  kiedyś  w  przyszłości  dotrzeć  do  wiary  w  Chrystusa.  Pragnę  
zatem,  aby  święty  lud  Boży  sprawował  macierzyńską  posługę  miło
sierdzia,  która  bardzo  pomaga  w  spotkaniu  i  umiłowaniu  Pana  także  
tym  ludom,  które  Go  jeszcze  nie  znają.  Wiara  jest  bowiem  w  istocie  
darem  Boga,  a  nie  owocem  prozelityzmu;  rozwija  się  jednak  dzięki  
wierze  i  miłosierdziu  osób  niosących  Ewangelię,  które  są  świadkami  
Chrystusa.  Od  uczniów  Jezusa  idących  drogami  świata  wymagana  
jest  ta  miłość,  która  nie  przelicza,  ale  raczej  dąży  do  tego,  by  wobec  
wszystkich  mieć  tę  miarę,  jaką  ma  Pan;  głosimy  najpiękniejszy  i  naj-
wspanialszy dar, jakim On nas obdarzył: Jego życie i Jego miłość.
Ewangelia niesie radość i pokój
Wszystkie ludy i kultury mają prawo do otrzymania orędzia zbawie
nia, które jest darem Boga dla wszystkich. Jest to tym bardziej koniecz-
ne,  gdy  weźmiemy  pod  uwagę,  jak  wiele  niesprawiedliwości,  wojen,  
kryzysów  humanitarnych  oczekuje  dziś  na  rozwiązanie.  Misjonarze  
wiedzą  z  doświadczenia,  że  
Ewangelia  przebaczenia  i  miłosierdzia  
może przynieść radość i pojednanie, sprawiedliwość i pokój. Nie stracił
aktualności  ewangeliczny  nakaz:  „Idźcie  więc  i  nauczajcie  wszystkie  
narody,  udzielając  im  chrztu  w  imię  Ojca  i  Syna,  i  Ducha  Świętego.  
Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem” (Mt 28, 19-20).
Co   więcej,   zobowiązuje   nas   wszystkich,   w   aktualnych   sytuacjach   
i wyzwaniach, abyśmy poczuli się wezwani do ponownego misyjnego
„wyjścia”,  jak  to  wskazałem  także  w  adhortacji  apostolskiej  
Evangelii
gaudium
:  „Każdy  chrześcijanin  i  każda  wspólnota  powinni  rozeznać,  
jaką drogą powinni kroczyć zgodnie z wezwaniem Pana, jednak wszy
scy jesteśmy zaproszeni do przyjęcia tego wezwania: wyjścia z własnej
wygody  i  zdobycia  się  na  odwagę,  by  dotrzeć  na  wszystkie  peryferie  
potrzebujące światła Ewangelii” (n. 20).
Jubileusz Światowego Dnia Misyjnego
Właśnie w tym roku jubileuszowym przypada 90. rocznica Światowego
Dnia  Misyjnego,  promowanego  przez  Papieskie  Dzieło  Rozkrzewiania  
Wiary  i  zatwierdzonego  przez  papieża  Piusa  XI  w  1926  roku.  Uważam  
zatem  za  stosowne  przypomnieć  mądre  wskazówki  moich  poprzedni-
ków,  którzy  postanowili,  aby  na  rzecz  tego  Dzieła  przeznaczone  były  
wszelkie ofiary, jakie każda diecezja, parafia, wspólnota zakonna, stowa-
rzyszenia  i  ruchy  kościelne  z  całego  świata  mogłyby  zgromadzić,  żeby  
pomóc potrzebującym wspólnotom chrześcijańskim oraz umocnić gło
szenie  Ewangelii  aż  po  krańce  ziemi.  Także  dzisiaj  nie  uchylajmy  się  od  
tego gestu misyjnej komunii eklezjalnej. Nie zamykajmy serca na nasze
partykularne troski, ale poszerzajmy je na perspektywy całej ludzkości.
Niech   Najświętsza   Maryja   Panna,   wspaniała   ikona   odkupionej   
ludzkości,  wzór  misyjny  dla  Kościoła,  nauczy  wszystkich  –  mężczyzn,  
kobiety  i  rodziny  –  rodzenia  i  strzeżenia  wszędzie  żywej  i  tajemniczej  
obecności  Zmartwychwstałego  Pana,  który  odnawia  i  napełnia  rado
snym miłosierdziem relacje między osobami, kulturami i narodami.
Watykan,   15   maja   2016   roku,   w   uroczystość   Zesłania   Ducha   
Świętego.


Papież Franciszek


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego